Als anys trenta es van inaugurar les primers líneas aèreas. Es va poder aconseguir gràcies a la evolució de la instrumentació electrònica per a la navegació i l’aterratge que permetien fer aquestes accions de manera segura en casi totes les condicions atmosfèriques. També es van adonar que, a mesura que els avions podein pujar a més altura, als pilots els hi costava més respirar perquè l’aire és menys dens i hi ha menys oxigen. Per això es va inventar les cabines PRESURITZADES, cabines que mantenen constant la pressió atmosfèrica independentment de l’altura. Els avions no només portaven passatgers, sino que també eran utilitzats per el correu i mercaderies. Uns dels avions més significatius d’aquesta època és el Douglas DC-3, l’avió comercial més utilitzat.
A finals dels anys trenta, els ingeniers van començar a experimentar amb motors a reacció, ideats, principalment, per Henri Coanda. El primer vol amb un avió propulsat amb un motor a reacció va ser el He-176 al 1939, just avans de la Segona Guerra Mundial.
A la Segona Guerra Mundial es van produir progressos en els dissenys i va crèixer molt la producció de avions. A principis de guerra els avions militars es movien mitjançant motors de PISTONS, pero després de investigacions es van equipar amb motors a reacció. El primer avió de combat a reacció en participar a la guerra, al 1944, va ser el Messerschmitt Me 262, que era capaç d’ arribar a una velocitat màxima de 900 km/h. També es va evolucionar amb els bombarders, que eran capaços de carregar el doble de pes i fer el doble de trajecte. Durant tota la guerra es va arribar a construir:
Tipo de avión | Año 1940 | Año 1941 | Año 1942 | Año 1943 | Año 1944 | Año 1945 | Unidades totales |
Bombarderos muy pesados | 0 | 0 | 4 | 91 | 1.147 | 2.657 | 3.899 |
Bombarderos pesados | 19 | 181 | 2.241 | 8.695 | 3.681 | 27.874 | 42.691 |
Bombarderos medios | 24 | 326 | 2.429 | 3.989 | 3.636 | 1.432 | 11.836 |
Bombarderos ligeros | 16 | 373 | 1.153 | 2.247 | 2.276 | 1.720 | 7.785 |
Aviones de combate | 187 | 1.727 | 5.213 | 11.766 | 18.291 | 10.591 | 47.775 |
Aviones de reconocimiento | 10 | 165 | 195 | 320 | 241 | 285 | 1.216 |
Aviones de transporte | 5 | 133 | 1.264 | 5.072 | 6.430 | 3.043 | 15.947 |
Aviones de entrenamiento | 948 | 5.585 | 11.004 | 11.246 | 4.861 | 825 | 34.469 |
Aviones de enlace | 0 | 233 | 2.945 | 2.463 | 1.608 | 2.020 | 9.269 |
Total anual | 1.209 | 8.723 | 26.448 | 45.889 | 42.171 | 50.447 | 174.887 |
Els alemanys i els britànics estaven treballant en el projecte de crear un vol supersònic però cap d’ells ho aconsegueix avans de acabar la guerra. És al 1947 que el vol supersònic s’assoleix, amb el Bell X-1, a Estats Units.
En acabar la Segona Guerra Mundial, les companyies que fabricaben models adabtats per al transport de passatgers. Els vols de les aeronaus comencials que s’utilitzaven a aquella època eran de mitja distancia. També se’n feian de transoceàniques però s’havia de fer escala perquè s’acabava el combustible. Per aquest motiu, els ingeniers van inventar el motor de turbopropulsió, que constava d’un motor a reacció que accionava una turbina i, amb aquesta, una hèlice. El primer avió de passatgers en volar amb aquesta propulsió va ser l’anglès Vickers Viscount.
La aparició dels models de reactors de alta velocitat va ser iniciat pel De Havilland Comet, que va començar a ser utilitzat com a avió de passatgers al 1952. Al principi, aquest model va tenir molt èxit, però després de tres accidents, es va deixar de fabricar. Els accidents es van produir perquè les turbines de l’avió es trobaven dins l’estrucutra de les ales. Mica en mica s’anaven escalfant i devilitant i acabaven fragmentant-se a l’aire a casua de la fatiga del metall.
En veure això, la nordamericana Boeing, va llençar el model Boeing 707 i, salvant els defectes del Comet va ser el primer avió comercial a reacció amb èxit. De fet, Boeing, contiuna actualement fent avions i és un dels fabricants d’avións més importants del món.
Durant els següents anys, la importancia militar de els avions va començar a decaure, ja que eran superats per vari tipus de missils. Però l’aviació civil es va fer cada vegada més important. Això s’ha vist reflexat amb la mida creixent dels avions, els de fuselatge ample[1], que han aportat més comoditat als passatgers, facilitar la seva movilitat i la dels tripulants dins l’avió quan es realitzaven vols intercontinentals. L’avió més gran del món es L’Airbus 380, dotat de dues cobertes (dos pisos) i fa 73 metres de llargada. Un dels avions més coneguts és el Boeing 747 també anomenat Jumbo.
La Unió soviètica va crear el primer avió supersònic per a passatgers: el Tupolev Tu-144, però no va estar gaire temps en servei perquè tenia problemes tant aerodinamics com operacionals. Un dels avións de passatgers supersònics més coneguts és el Concorde, fabricat entre els francesos i els britanics. El seu primer vol va ser al 21 de gener del 1976. Tanmateix, es considera que aquest tipus de vol no és rendible perquè es necessita molt combustible, el manteniment a molt es car i, si es volia trencar la barrera del so, s’havia de fer sobre dels oceans. Per això, el Concorde va deixar de volar amb passatgers al octubre de 2003.
Com hem vist, ha sigut en les últimes dècades que el transport aèri s’ha fet realitat. Era impensable, fa cent anys, que es poguessin portar 100 persones amb un avió i ara això és una cuotidianitat. De fet, quan no era permés volar a causa de les cendres que desprenia el volcà Eyjafjallajökull, es va paralitzar tot Europa i les lineas aeres van perdre molts diners.
El transport aeri és, actualment indispensable i és considerat el medi transport més segur.
No hay comentarios:
Publicar un comentario